TÜRK MÜZİĞİ SES SİSTEMİ
Türk müziğinde tam ikili aralık, küçük küçük birbirine eşit
dokuz parçanın birleşmesinden meydana gelmiştir. Bu küçük parçaların her birine koma adı
verilir. Örneğin bir telin do sesini alacağımız yerine
parmağımızla basalım. Sonra ikinci parmağımızla re sesini
alabileceğimiz bir yerine basalım. Sonra iki parmağımız arasında kalan uzaklığı
ölçüp dokuza bölersek, iki parmağımız arasında kalan uzaklığın 1/9 'ini
buluruz. İşte bu tam ikili aralık arasındaki her 1/9 parçaya 1 koma adı
verilir.

İşte tam ses, iki ses arasında dokuz komalık uzaklık bulunan
aralıklardır. Batı müziğinde yarım ses ise, iki ses arasında 4,5 komalık
uzaklık olan aralıklardır. Türk müziğinde ise tabii do gamın da mi-fa,
si-do aralıkları 4 komadır.
TÜRK MÜZİĞİ SİSTEMİ VE İKİLİ ARALIKLAR
Türk müziğinde herhangi bir tam ses pestten tize doğru 1. ,
4. , 5. , 8. , ve 9. komalarda birer diyeze; yine tizden petse doğru 1. , 4. ,
5. , 8. , ve 9. komalarda da birer bemole sahiptir. Bütün bu diyez ve
bemollerin özel şekilleri vardır.

TÜRK MÜZİĞİNDE İKİLİ ARALIKLARIN İSİMLENDİRİLMESİ ve
DEĞİŞTİRME İŞARETLERİ
Türk müziğine özgü ikili aralıkların her birinin ismi ve
harflerle gösterilen sembolleri vardır. Şimdi bunları bir cetvel halinde
görelim:

Artık Türk müziğinde diyez ve bemolden söz ederken diyezin
tanımında değeri kadar tizleştirir, bemolün tanımında da değeri kadar pest
leştirir diyeceğiz. Bunun nedeni Türk müziğinde diyez ve bemollerin değişik
koma değerlerine sahip olmasındandır. Batı müziğinde Do-re ikili aralığı tam
ses olarak tanımlanıyorsa, Türk müziğinde artık bu aralığa tanini aralığı
diyeceğiz ve bunu "T" harfiyle simgeleyeceğiz. Aynen mi-fa; si-do
aralığına bakiye diyeceğimiz ve bunu "B" harfiyle göstereceğimiz
gibi. Bu harfler tek başına ne diyezi ne de bemolü gösterir sadece iki ses
arasında kaç komalık bir aralık bulunduğunu anlatır.
Türk müziğinde herhangi bir işaretle değişmemişse mi-fa,
si-do aralığı dört koma (bakiye) yani "B" dir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder